• Ana Maria Gomes

    [EN]
    Ana Maria Gomes is a Franco-Portuguese artist and filmmaker, born in 1982 in France. She lives and works in Paris. She graduated from the École Nationale Supérieure des arts décoratifs in Paris and went on to further study at Le Fresnoy, specializing in video art. Gomes’s work today focuses on the role of fiction in the construction of personal identities; her main artistic interest revolves around her inner circle and family in particular. In 2004, she directed her first short film Simomen, a portrait of her 14-year-old brother. Two years later she joined Le Fresnoy (from which she graduated in 2007) where she worked on several artistic projects including Teresa, a documentary that offers a jarring portrait of her childhood friend. The following year, with support from the Gulbenkian Foundation she produced Antichambre, a video installation in which she filmed teenagers in their bedrooms. In 2014, with financial backing from G.R.E.C (Groupe de Recherches et d’Essais Cinématographiques) and SCAM, she directed Antonio, Lindo Antonio, (Antonio, Dashing Antonio) a film about her uncle who left Portugal for Brazil 50 years ago – never to return. This film have been selected and awarded in numerous international festivals (Entrevues Belfort with the Jury and the Audience Prize (2015), Curtas Vila do Conde with the Jury and the Audience Prize (2016), Santa Maria da Feira (2016), NYC Independent film festival (2016)...) and in 2017 it was nominated for the best documentary at the Sophia award ceremony in Portugal. The same year, Gomes was selected as a resident fellow of the Casa de Velazquez, French Academy in Madrid.

    Her work has been presented in exhibitions and screened in international festivals (Hors Piste at the Centre Pompidou, Gaîté Lyrique, Jeu de Paume, Museum of Hunting and Nature in Paris, French and Portuguese Cinemathèque, etc.), it has received support from artistic institutions including the G.R.E.C, the Gulbenkian Foundation, SCAM, DRAC or the Centre National des Arts Plastiques, and it is part of public collections such as the French National Contemporary Art Fund Collection (FNAC), the National Bpi Catalogue (Images en Bibliothèques), the National French Library (BnF), the collection of the Casa de Velazquez.

    Gomes is currently working on a new production, the documentary Bustarenga produced by Ecce Films (Paris) and Curtas Metragens crl (Porto).

    [FR]
    Ana Maria Gomes est une cinéaste franco-portugaise, née en 1982 en France. Elle vit et travaille à Paris. Diplômée de l’Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs et du Fresnoy, Ana Maria Gomes s’intéresse au rôle de la fiction dans la construction des identités personnelles et au jeu de représentation au moyen de la caméra. Ses recherches s’orientent sur son entourage proche et la famille en particulier. En 2004, elle réalise son premier court-métrage Simomen, un portrait de son frère de 14 ans. Deux ans plus tard elle intègre le Fresnoy (dont elle sort diplômée en 2007) et y réalise plusieurs projets dont Teresa, un documentaire qui tisse le portrait discordant de son amie d'enfance. L'année suivante, la fondation Gulbenkian soutiendra la réalisation de l'installation vidéo Antichambre, réalisée avec des adolescents filmés dans leurs chambres. Plus tard, elle réalise Antonio, Lindo Antonio, un film sur son oncle échappé du Portugal depuis 50 ans. Ce projet lauréat du G.R.E.C (Groupe de Recherches et d’Essais Cinématographiques) en 2013 est doublement primé au festival International Entrevues Belfort (2015), et au festival International Curtas de Vila do Conde (2016) avec le Grand Prix du jury et du public. Il est nominé pour le Sophia du meilleur documentaire portugais en 2017. La même année, Ana Maria Gomes est nommée pensionnaire de l’Académie de France à Madrid – Casa de Velazquez.

    Ses films ont été présentés dans des expositions et dans de nombreux festivals internationaux (Centre Pompidou, Belfort, Curtas Vila do Conde, NYC Independent Film Festival, FID Marseille, Gaîté Lyrique, Jeu de Paume, Musée de la Chasse et de la Nature, etc.). Son travail a été soutenu par des institutions artistiques, tel que G.R.E.C, la Fondation Calouste Gulbenkian, la SCAM, la DRAC ou le Centre National des Arts Plastiques. Ses projets sont présents dans des collections publiques telles que le Fond National d’Art Contemporain (FNAC), la Bibliothèque Nationale de France ou encore celles de L’Académie de France à Madrid.

    Ana Maria Gomes est actuellement soutenue par Ecce Films (Paris) et par Curtas Metragens (Porto) pour la réalisation de son prochain film Bustarenga, un documentaire qui dresse le portrait sentimental et moral d’un minuscule hameau de montagne au Portugal voué à disparaître.

    [ES]
    Ana Maria Gomes es una artista y cineasta franco-portuguesa que se graduó en la École Nationale Supérieure des arts décoratifs en París, en la École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Lyon (ENSBA) y continuó sus estudios en Le Fresnoy, especializándose en videoarte. Su obra cuestiona el papel de la ficción y de lo imaginario en la construcción de las identidades personales; su principal interés artístico gira en torno a su círculo íntimo y su familia en particular. En 2004, dirigió su primer cortometraje Simomen, un retrato de su hermano de 14 años. Dos años más tarde, ingresó en la escuela Le Fresnoy (por la cual se graduó en 2007), donde trabajó en varios proyectos artísticos, entre ellos Teresa, un documental que propone un retrato discordante de su amiga de la infancia. Al año siguiente, con el apoyo de la Fundación Gulbenkian, realizó Antichambre, una videoinstalación en la que filmó a diferentes adolescentes en sus habitaciones. En 2014, con el respaldo financiero del G.R.E.C (Grupo de Investigación y Estudios Cinematográficos) y la SCAM (Sociedad Civil de los Autores Mutimedia), dirigió Antonio, Lindo Antonio, (Antonio, Dashing Antonio) una película sobre su tío que dejó Portugal por Brasil hace 50 años, para nunca más regresar. Esta película ha sido seleccionada y premiada en numerosos festivales internacionales (Entrevues Belfort con el Jurado y el Premio del Público (2015), Curtas Vila do Conde con el Jurado y el Premio del Público (2016), Santa Maria da Feira (2016), NYC Independent festival de cine (2016), etc.) y fue nominada a los Premios Sophia en la categoría de "Mejor Cortometraje Documental" en Portugal en 2017. El mismo año, Ana Maria Gomes fue seleccionada como miembro residente de la Casa de Velázquez, Academia de Francia en Madrid.

    Su trabajo figura en colecciones públicas (Fondo Nacional de Arte Contemporáneo francés - FNAC, Biblioteca nacional de Francia – BNF, Images en Bibliothèque – BPI, Colección de la Casa de Velázquez) y sus películas son proyectadas en exposiciones y festivales internacionales (Hors-Pistes, Jeu de Paume, FID Maseille, Museo de la Caza y la Naturaleza, Cinemateca francesa, Festival Internacional de Vila do Conde, Belfort, etc.). Ana Maria Gomes ha recibido el apoyo de instituciones artísticas francesas y portuguesas, como la Fundación Gulbenkian, el G.R.E.C, la SCAM, el CNC, el ICA o el Centro Nacional de Artes Plásticas.

    Ana Maria Gomes está actualmente desarrollando su nueva producción, el documental Bustarenga producido por Ecce Films (París) y Curtas Metragens crl (Porto).
  • Awards & Residencies

    2020
    Best Short Film | Festival Caminhos do Cinema Português, Coimbra [PT]
    Jury Award | Local Competition | Festival Vista Curta, Viseu [PT]
    Best Short Film | Family Film Project — Archive, Memory, Ethnography, Porto [PT]
    1st Prize | Festival Corto e Fieno, Omegna [IT]
    2019
    Jury Award | Festival Doc en Courts, Lyon [FR]
    Special Mention & Women Interpretation Mention | Festival du Film Court de Villeurbanne [FR]
    2018
    Grant Brouillon d’un rêve documentaire for "Bustarenga" | French Society of Multimedia Authors - SCAM [FR]
    2017
    Nomination for the best documentary at the Sophia Award ceremony | Academia Portuguesa de Cinema [PT]
    Artistic member of the French Academy in Spain | Casa de Velazquez, Madrid [ES]
    2016
    Jury Award & Audience Award for the Best Film | Curtas, International Festival of Vila do Conde [PT]
    Cineclub Award | International Festival Luso-brasileiro of Santa Maria da Feira [PT]
    Nomination for the best documentary & best image | NYC Independent Film Festival, New York [USA]
    Jury Award | Un Festival c'est trop Court!, Nice [FR]
    2015
    Jury award & Audience Award for the Best Short Film | International Festival Entrevues Belfort [FR]
    Residency In Situ | With the French Cinematographic Research Program - G.R.E.C. Seine Saint Denis [FR]
    Award for the Best Expérimental Film Hammerbrook Filmfest [DE]
    2014
    Residency Bel-Val, Ardennes, with the French Hunting Museum, Paris [FR]
    Grant Brouillon d’un rêve documentaire French Society of Multimedia Authors - SCAM [FR]
    2013
    Grant of the French Cinematographic Research Program - G.R.E.C for Antonio, Lindo Antonio [FR]
    First Prize for the Most innovating film - Capture | Macedonia Mobile Film Festival, [MACEDONIA]
    2012
    Audience Award - Capture | Oblo Film Festival, Lausanne [CH]
    2011
    Jury Award - Capture | Videoholica Festival [BG]
    2009
    Grant for the project Stretching (Étirement) | DRAC de Bourgogne [FR]
    Residency Jean Moulin at Montceau-les-Mines (Burgundy) - Saône et Loire [FR]
    2008
    Grant | DRAC of Bourgogne [FR]
    2007
    Grant of the Calouste Gulbenkian Fundation | For the installation project Antichambre [PT]
  • Collections

    2018
    Antonio, Lindo Antonio - Antonio, Dashing Antonio
    Collection of the BnF – Bibliothèque nationale de France | National French Library
    2018
    À trois tu meurs - One, two, three, die
    Collection of Zenith Digital Short Films, Australia
    2017
    Matar o tempo - Killing time
    Collection of the French Academy - Casa de Velazquez | Académie de France à Madrid
    2017
    À trois tu meurs - One, two, three, die
    Public French Collection Images en Bibliothèques [Catalogue National Bpi, Images de la Culture CNC, ADAV]
    2015
    À trois tu meurs - One, two, three, die
    National French Fund of Contemporary Art | Fond National d'Art Contemporain [FNAC]

    Education

    2005-2007
    Le Fresnoy, Studio national des arts contemporains, Tourcoing [FR]
    2004-2005
    Central Saint Martins College of Art and Design, London [UK]
    2003-2005
    École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs of Paris [FR]
    2001-2003
    École Nationale Supérieure des Beaux-Arts of Lyon [FR]